Oppslagstavle

Representanter fra Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling (HLB) var i Istanbul da demonstrasjonene brøt ut

Representanter fra Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling (HLB) var i Istanbul da demonstrasjonene brøt ut

by Christel Bachmann Barbo -
Number of replies: 0

Bare dager før demonstrasjonene i Tyrkia brøt ut dro to av våre forelesere og en student til Istanbul i forbindelse med EU-prosjektet SISTRE. Turen endte litt annerledes enn det de hadde sett for seg.

Student ved Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling, Alexander Rügert-Raustein, dro sammen med forelesere/forskere Anny Hagesæther og Rhys Evans til Istanbul for å møte tyrkiske og franske samarbeidspartnere i SISTRE. Prosjektarbeidet dreier seg om hvordan en pedagogisk kan best tilrettelegge for voksne studenter som vender tilbake til skolebenken.

Vi fikk jobbet godt med prosjektet, og vi hadde heldigvis kommet i mål med møtene da vi hørte rykter om demonstrasjonen. Det var en surrealistisk situasjon å havne i, sier Rhys.

I gatene begynte demonstranter å samle seg, og gruppa fra HLB fikk den spente energien tett på kroppen. Anny forteller:

Det var spesielt å kjenne på stemningen når så mange mennesker samlet seg for å kjempe for en felles sak. Jeg opplevde en positiv energi i gatene, selv om det selvfølgelig også var skremmende å befinne seg i en slik situasjon. Følelsen, synet og lyden av de store kontrastene mellom aktive protester i gatene hvor politiet var, til de rolige områdene rundt, var spesiell.

På grunn av tåregass som hadde trengt seg fra gata og inn i korridorene på hotellet, måtte de tre fra HLB finne et annet sted å tilbringe den siste natten før hjemreise. På vei for å hente bagasjen havnet Alexander i hovedgata der demonstrantene ble møtt av politiet med vannkanoner.

- Jeg måtte trekke ut av hoved gata og inn i et tilfeldig hus sammen med masse folk. Jeg fikk låne et vått lommetørkle til ansiktet for å dempe svien fra gassen, forteller han.

Heldigvis fikk de tre fra HLB bagasjen sin, og det var mer enn hva de franske samarbeidspartnerne fikk. All kollektiv transport i byen hadde på dette tidspunktet stoppet opp og stadig flere mennesker trakk mot sentrum.

Vi endte opp med å ta båt tilbake til skolen hvor prosjektmøtene hadde foregått. På veien så vi tre ferjer fulle av folk som var på vei inn til sentrum for å delta i demonstrasjonen. Det var utrolig å være vitne til og føle på hvordan byen forandret seg, sier Anny.

Det gikk ikke å dra tilbake til hotellet, så siste natten fikk de lov å overnatte på sykestua på den tyrkiske internatskolen. Avslutningen av Tyrkia oppholdet ble altså på ingen måte som planlagt, og turen vil de nok aldri glemme.

Jeg føler meg på mange måter privilegert som fikk oppleve dette, sier Rhys.

Se flere bilder

Les mer om SISTRE på vår hjemmeside.